Naprawa wtryskiwaczy Common Rail. Etapy działania
Utrzymanie układu paliwowego i wtryskiwaczy w optymalnym stanie jest niezwykle istotne dla właściwego działania pojazdu. Wtryskiwacze to elementy niewielkich rozmiarów, jednak ich naprawa i wymiana mogą Cię sporo kosztować. Zakup nowego kompletu wiąże się z dużym wydatkiem. Na szczęście wtryskiwacze Common Rail mogą podlegać naprawie. Sprawdź, jak wygląda przywrócenie im sprawności krok po kroku.
Charakterystyka i zastosowanie wtryskiwaczy Common Rail
Wtryskiwacze Common Rail należą do najdroższych elementów pojazdu. Ich wymiana jest dosyć kosztowna, szczególnie jeśli trzeba wymienić wszystkie na raz. Lepszym rozwiązaniem jest w tym przypadku regeneracja, która pozwala na oszczędność sporej sumy pieniędzy.
– Na wtryskiwaczach Common Rail bazuje większość współczesnych silników Diesla. Dotychczas uważało się je za bardzo skomplikowane, jednak obecnie jest to znacznie uproszczony sposób podawania paliwa, który pozwala podwyższyć parametry techniczne pojazdu — informuje przedstawiciel firmy Turbo Injector. Zwykle stosuje się dwa rodzaje wtryskiwaczy Common Rail. Każdy z nich różni się przede wszystkim szybkością wykonywanej pracy i precyzją.
Na wysoką cenę wtryskiwaczy Common Rail wpływają:
- skomplikowana konstrukcja,
- elementy wykonane w skali mikro,
- jakość wykonania.
Wtryskiwacze to części niezwykle podatne na awarie. Z racji tego, że ich wymiana może przekroczyć połowę wartości pojazdu, właściciele samochodów często decydują się na regenerację tych elementów.
Jak wygląda naprawa wtryskiwaczy?
Naprawie podlega większość wtryskiwaczy Common Rail I i II generacji. Wystarczy zainwestować w części zamienne układu i przystąpić do pracy. Niestety, nie da się zregenerować wtryskiwaczy piezoelektrycznych. Jak wygląda proces naprawy pozostałych modeli krok po kroku?
Aby zdiagnozować problem, należy przeprowadzić testy i odczytać kody błędów. Regeneracja jest konieczna, gdy:
- samochód nie odpala na zimnym silniku,
- można zaobserwować spadek mocy silnika,
- z rur wydechowych wydobywają się czarne lub białe spaliny,
- wzrasta zużycie paliwa,
- zapala się kontrolka „check engine”,
- z silnika dobiega stukanie,
- po nagrzaniu silnik gaśnie lub są problemy z jego wyłączeniem.
Na samym początku naprawy mechanik sprawdza, czy wtryskiwacze nie są skorodowane lub uszkodzone. W takim przypadku części podlegają tylko wymianie. Następnie należy wyczyścić zbiornik paliwa układu. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie czystości oleju napędowego, jego oczyszczenie lub wymiana. Następnie wymienia się przewody paliwowe i filtr. Po wykonaniu tych czynności można przystąpić do regeneracji samego wtryskiwacza. Etapy działania to mycie wstępne, demontaż, mycie i osuszenie sprawnych części, kontrola wzrokowa, montaż części zamiennych.