Samochody

O co zadbać przed oddaniem samochodu do wypożyczalni?

Z ofert dostępnych na rynku wypożyczalni samochodów korzysta wiele osób, które wynajmują auta na różne okazje. Często są to wakacyjne wyjazdy w towarzystwie rodziny lub przyjaciół, nierzadko również podróże służbowe czy jednodniowe wycieczki za miasto. Niezależnie od powodu, gdy okres wynajmu się kończy, pojazd trzeba zwrócić. W dzisiejszym artykule odpowiemy na pytanie, o co należy zadbać przed oddaniem samochodu do wypożyczalni. Zapraszamy do lektury.

Odpowiedni poziom paliwa

Wypożyczony samochód zawsze powinien być zwrócony z dokładnie taką samą ilością paliwa, jaka znajdowała się w baku w momencie odbioru pojazdu. W największej liczbie przypadków jest to pełny bak. Klient odbiera auto zatankowane do pełna i takie samo oddaje w momencie zwrotu. Od tej zasady istnieją jednak odstępstwa. Niektóre wypożyczalnie nie wymagają uzupełniania braków paliwa przed zwrotem. W takich sytuacjach firmy te doliczają koszty wykorzystanej przez klienta benzyny do ceny wynajmu. Bardzo często taka forma rozliczenia nie jest korzystna dla kierowcy, ponieważ ewentualne dodatkowe koszty są wtedy wyższe od rzeczywistej ceny paliwa na stacji benzynowej. Informacja na temat zasad dotyczących ilości paliwa podczas zwrotu zawsze znajduje się w regulaminie konkretnej wypożyczalni. Przed rezerwacją wybranego pojazdu należy zapoznać się z tym dokumentem.

Czystość wnętrza i karoserii pojazdu

Każdy klient wypożyczalni zobowiązany jest zwrócić wynajęty pojazd w dokładnie takim samym stanie wizualnym, w jakim auto było w momencie wypożyczenia. Oznacza to, że wszystkie ewentualne zabrudzenia powstałe w okresie wynajmu kierowca powinien usunąć na swój koszt. Dotyczy to zarówno wnętrza, jak i karoserii samochodu.

Jak tłumaczy nasz rozmówca, pracownik firmy Abacus Car Rental, która zajmuje się wypożyczaniem samochodów na terenie całej Polski: Wiele firm w swoim regulaminie umieszcza stosowne podpunkty dotyczące dodatkowych kosztów, którymi obarczani są kierowcy niezachowujący odpowiedniej higieny podczas korzystania z wynajętego auta. Bardzo często kary dotyczą palenia tytoniu wewnątrz pojazdu, które jest surowo zabronione. Klienci niedbający o wygląd wypożyczonego samochodu mogą spodziewać się również dodatkowych opłat za konieczność umycia, odkurzenia lub wyprania zabrudzonej tapicerki.

Ewentualne usterki

Informacje na temat zaobserwowanych usterek technicznych lub wizualnych zawsze należy zgłaszać pracownikowi wypożyczalni przed rozpoczęciem wynajmu. Osoba ta umieszcza wszystkie uwagi klienta w protokole zdawczo-naprawczym, który jest potwierdzeniem rzeczywistego stanu pojazdu w momencie odbioru przez wynajmującego. Skrupulatne zbadanie stanu technicznego i wizualnego pojazdu jest szczególnie istotne z perspektywy klienta wypożyczalni, ponieważ to on jest odpowiedzialny za stan faktyczny samochodu w momencie zwrotu. Jeśli będzie on istotnie odbiegał od tego zadeklarowanego w dokumencie, to wynajmujący zostanie pociągnięty do odpowiedzialności, nawet jeśli nie miał on nic wspólnego z powstaniem zauważonej usterki.

Właściwy czas i miejsce zwrotu

Decydując się na krótkoterminowy wynajem samochodów, należy zwrócić szczególną uwagę na miejsce i termin zwrotu auta. Pojazd trzeba zwrócić w miejscu i o czasie wskazanym w umowie. Jest to bardzo istotne, ponieważ każdy dzień, a w wielu przypadkach również godzina zwłoki przekłada się na dodatkowe opłaty związane z niewywiązaniem się z zawartej umowy. Wszystko zależne jest oczywiście od konkretnej wypożyczalni i tego, czy firma zgodzi się pójść „na rękę” klientowi. W niektórych sytuacjach wystarczy telefon z informacją o spóźnieniu, w innych natomiast wyższy rachunek za niedopełnienie obowiązku zwrotu w terminie jest nieunikniony. Każdy kierowca powinien się z tym liczyć.