Firma

Zastosowanie folii samoprzylepnych w reklamie

Folia samoprzylepna jest jednym z bardziej uniwersalnych i efektownych materiałów reklamowych. Można z niej tworzyć wysokiej jakości wydruki i zachowuje trwałość przez wiele lat. Nadaje się do wnętrz i do zastosowania w reklamie outdoorowej. Wyróżnia ją łatwość i szybkość aplikacji. Dowiedz się, na co zwrócić uwagę przy wyborze folii samoprzylepnej, aby zapewnić trwałość i estetykę wykonanym z niej reklamom.

Każda folia samoprzylepna to materiał złożony z trzech warstw: folii, kleju i podkładu. Po zadrukowaniu można dodać czwartą warstwę, czyli laminat. Zabezpiecza on dodatkowo wydruk przed niekorzystnymi warunkami środowiskowymi w trakcie eksploatacji. Laminat warto zastosować przy reklamach outdoorowych, narażonych na działanie czynników pogodowych, w tym przede wszystkim na niszczący wpływ promieniowania UV. 

W jakiej technologii drukować na folii?

Wydruki na folii do celów reklamowych powstają m.in. w technologii solwentowej lub LED UV. Zalety obu typów druku wymienia specjalista z firmy FUJIFILM Sericol– Druk solwentowy jest relatywnie tani, a przy tym odznacza się odpornością na działanie czynników atmosferycznych. Wydruki w technologii LED UV mają podobną trwałość. Powstają przy użyciu światłoutwardzalnych tuszów, które są wolne od szkodliwych dla środowiska naturalnego substancji chemicznych. Maszyny drukujące w technologii LED UV zapewniają doskonałą jakość obrazu. Umożliwiają też użycie białej farby, co jest wielką zaletą w przypadku druku na folii transparentnej. Wartym podkreślenia atutem druku LED UV jest to, że wydruki są w pełni utrwalone i gotowe do zastosowania w momencie zejścia z maszyny. 

Wybór technologii druku na folii samoprzylepnej jest uzależniony od rodzaju projektu. Przy wydrukach wielkopowierzchniowych ekonomiczniejszy będzie druk solwentowy. Gdy priorytetem jest możliwie najwyższa jakość drukowanej grafiki, warto sięgnąć po druk UV. O ostatecznej cenie i trwałości reklamy decyduje nie tylko technologia druku, ale także rodzaj użytej folii samoprzylepnej.

Czym różni się folia monomeryczna od polimerowej i wylewanej?

Do celów reklamowych możesz użyć trzech rodzajów folii samoprzylepnej: monomerycznej, polimerowej lub wylewanej. Oto ich najważniejsze zalety i ograniczenia:

  • folia monomeryczna (monomerowa) – najpopularniejsza i najbardziej uniwersalna folia samoprzylepna, nadaje się do zastosowań wewnętrznych i zewnętrznych – jej atutem jest atrakcyjna cena, natomiast najważniejsze wady to: niska trwałość (maksymalnie 2-3 lata w warunkach outdoorowych) i duża sztywność, która sprawia, że aplikacja możliwa jest tylko na bardzo gładkich, płaskich i stabilnych wymiarowo powierzchniach,
  • folia polimeryczna (polimerowa) – droższa i dwukrotnie trwalsza od folii monomerowej, a także elastyczniejsza: poddaje się delikatnemu formowaniu, dzięki czemu można ją dopasować do obłych wybrzuszeń i zagięć podłoża, 
  • folia wylewana – nazwa pochodzi od technologii produkcji, która polega na wylewaniu cienkiej warstwy uplastycznionego materiału (większość folii powstaje w drodze walcowania), dzięki czemu odznacza się wyjątkową odpornością na uszkodzenia mechaniczne i jest bardzo podatna na formowanie, szczególnie po podgrzaniu.

Do czego służy folia samoprzylepna w reklamie?

Najpopularniejszym i najbardziej oczywistym zastosowaniem folii samoprzylepnej jest produkcja naklejek. Mogą to być niewielkie etykiety, wlepki czy napisy drukowane na folii transportowej. Nie mniej popularne są naklejki o powierzchni wielu metrów kwadratowych, do których produkcji stosowane są wielkoformatowe drukarki cyfrowe. Dużego formatu naklejki są chętnie wykorzystywane do dekorowania witryn sklepowych, okien i przeszkleń w lokalach gastronomicznych, biurach, przedszkolach i instytucjach kultury. Interesującym rozwiązaniem jest folia One Way Vision. Perforowany materiał działa jak lustro weneckie: zabezpiecza przed słońcem i wścibskimi spojrzeniami, a jednocześnie pozwala obserwować to, co dzieje się za szybą budynku lub samochodu.

Folia samoprzylepna świetnie nadaje się do wytwarzania tabliczek i szyldów. Wydruk na folii wystarczy nakleić na sztywny podkład: PVC, szkło, blachę lub płyty z materiałów drewnopochodnych. Wielkość tego typu wyrobów zaczyna się od tabliczki na drzwiach, a kończy na wielkoformatowym billboardzie.

Bardzo popularnym rodzajem reklamy jest oklejanie karoserii aut. Do tego celu najlepiej nadaje się folia wylewana. Elastyczność i podatność na formowanie sprawia, że folię można nakładać na wszystkie elementy karoserii.

Wydruki na folii samoprzylepnej można też wykorzystać do tworzenia reklamy typu backlight. Aby utworzyć powierzchnię reklamową do podświetlenia, wystarczy nakleić wydruk na transparentnej lub translucentnej folii na płytę z plexi. 

Zaprezentowaliśmy tylko najbardziej popularne zastosowania folii samoprzylepnych w reklamie. Nawet tak mała próba dobrze pokazuje, jak wielki potencjał kreatywny ma ten materiał.